مقالات

لقاء رائع على رصيف المشاعر

بقلم د . صالح وهبة

اقترب بنا قطار الحياة من محطة الوصول، في لحظات وجدت نفسي على رصيف المشاعر، وهنالك رصدت أروع وأعظم حوار في تاريخ البشرية سمي ” حوار المواقف بين العڨل والعواطف”.

  “حوار العقل المرشد والعواطف المحبوسة”

  نقلنا لكم هذا الحوار لحظة بلحظة بغرض فك اللغز الغامض والصراع الدائم بين العقل والعواطف.. لعل وعسى يكون هناك مخرج واكتشاف معادلة اتزان لتهدئة الأوضاع ومنع الانزلاق في بحر المشاعر المتاججة المكتظة بالغرائب والمتاهات.

العقل : شايفك محبوسة.. كاتمة .. قافلة على نفسك ..حاولي تفضفضي.. كده لا أحد يسمعك ولا يحس بوجعك .

العواطف : خايفه أحكي لأحد يزود الطينة بلة يعني ييجي يكحلها يعميها، بدل ما يداويني يجرحني .. بدل مايعطيني أمل يعطيني يأس وممكن يكون هو موجوع ..يروح يحكي لي عن وجعه ويأخدني لسكة تانية ..ويجعلني أندم على ماقلته.. من كتر وجعي بقيت خايفة أفرح أحسن فرحي ما يدومش وييجي لحد عندي ويهرب، من كتر ما اصطدمت في الناس أصبحت غير مؤتمنة عليهم.

العقل :واضح إن على قلبك أكوام من القهر والحزن والظلم ومش عارفه توديها فين ..لكن أحب أطمئنك :طالما توجد شمس تشرق وراء الإحباط والفشل، اكيد سيكون فيه حلول يرسلها الله من حيث لا تدري ويسخر إليك ناس تساعدك وتؤازرك ..كوني مطمئنة ..فمن رحم الألم يولد الأمل ومن رحم الظلام ينبثق نور الفجر .

العواطف :كاسي قاسي قوي مر علقم وباشربه على دفعة واحدة .

العقل : هو ده الغلط بعينه، كده بتعذبي نفسك ..ده كاس بيلف على كل الأنفس..واللي يشرب منه على مرة واحدة يدوق العذاب “ألوان” ليل مع نهار .. لازم تشربي منه بالراحة على أقل من مهلك ..بحرص شديد .. بالمعلقة عشان ما تصطدميش وتعوري نفسك. 

العواطف: مش فاهمة .. ممكن توضيح اكتر؟ 

العقل : مثلا في الصداقة ..بالراحة وعلى أقل من مهلك .. ماتفتحيش قلبك كله وما تآمنيش لحد واكتشفي بشويش ..صنفي العلاقة وضعي لها حدود واسم صحيح بالترتيب معرفة ..زميل .. صديق ..صديق مقرب ..صديق قوي .. صديق لدرجة الأخ وعلى أساس تصنيفك قربي بالراحة حتى لا تنخدعي .

العواطف : احكي لى عن العتاب من فضلك؟ 

العقل : خلي بالك فيه ناس ماتقبلش العتاب ..فيه واحد ما يحبكيش من جوه وتعرفيه ( بمجرد ما تقولى له كلمتين بس يتجنن ويتعفرت ويهب فيكى)

هذا النوع قصري معاه ولا تكملي العتاب وانسحبي وقللي احتكاكك بيه .

العواطف :طيب باقي سؤال نسيت أسأله وهو سؤال غريب شويه ..صحيح الجمل ممكن يعدي من ثقب إبرة؟

العقل : وليه لا؟. كل شيء عند الله “المستحيل يكون ممكن “واعطيكي أمثلة على ذلك من التاريخ..

حد كان يصدق أن شمشون يهزم أسد!! ودانيال ينام مع الأسود ليلة كاملة!!

كده لأن الله أمر بذلك .

كده الجمل عدى من ثقب إبرة..كله بأمر الله..

 حد يصدق ..حجر أملس من مقلاع في يد داؤد الضعيف يصطدم براس جليات الجبار فيفقده الوعي ويموت!! اللى طوله كان يقرب من ثلاثة أمتار ونصف ووزن ذراعه حوالى 60 كجم !!

 .كده عدى الحمل من ثقب إبرة اللي بيعدي خيط رفيع بالعافية .

العواطف:هل من نصيحة في نهاية هذا الجوار الممتع؟.

العقل : لا يوجد مستحيل عند الله.. وكله للخير .. ربنا موجود .. مسيرها تنتهي

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock